dinsdag 18 oktober 2011

Boekbespreking: Mindfulness: voor een gelukkiger leven


Door: Ger Schurink, 

Mindfulness: voor een gelukkiger leven, geschreven door Thich Nhat Hanh.

In Mindfulness laat Thich Nhat Hanh zien hoe belangrijk het is om aandachtig te leven. Als je bewust leeft, beweegt, eet en met relaties bezig bent, zul je je vanzelf gelukkiger voelen. Met zijn oefeningen in mindfulness leert Thich Nhat Hanh je je geest te trainen om in het moment te leven. De oefeningen verbeteren je concentratie en verschaffen je inzicht, waarmee je je uiteindelijk kunt bevrijden van angst, spanning en boosheid en je het geluk beter kunt ervaren.

Mindfulness is het eerste boek dat alle oefeningen en meditaties van Thich Nhat Hanh bevat die hij samen met zijn meditatiegemeenschap gedurende zestig jaar heeft ontwikkeld. De 84-jarige auteur heeft al een indrukwekkend aantal boeken op zijn naam staan.

Dit boek bestaat uit zes hoofdstukken:
  • Dagelijkse oefeningen
  • Eetoefeningen
  • Lichamelijke oefeningen
  • Relatie- en gemeenschapsoefeningen
  • Overige oefeningen
  • Oefenen met kinderen

Mindfulness is een activiteit met veel verschillende kanten: van oorsprong is het is een belangrijk onderdeel van het Boeddhistische pad op weg naar verlichting, een nieuwe behandelmethode in de geestelijke gezondheidszorg (MBCT)* en manier om stress te reduceren en kalmer, vrediger en gelukkiger te worden (MBSR)**.

Mindfulness van Thich Nhat Hanh past bij de laatste categorie. In de inleiding schrijft de auteur: met mindfulness kunnen we de innerlijke vreugde bewaren, zodat we beter kunnen omgaan met de uitdagingen in ons leven. Zo scheppen we de basis voor vrijheid, vrede en liefde in onszelf.

Thich Nhat Hanh legt sterk de nadruk op het ademen met positieve instructies aan onszelf. Veel van de oefeningen die hij beschrijft zijn variaties op de instructies bij de dagelijkse oefeningen in het eerste hoofdstuk. Ik citeer er enkele die de inhoud en de sfeer van het boek goed weergeven.

Ik adem in en zie de blauwe hemel
Ik adem uit en glimlach naar de blauwe hemel.
Ik adem in en ben me bewust van de prachtige herfstbladeren
Ik adem uit en glimlach naar de de prachtige herfstbladeren
.

In deze wijze beschrijft de auteur ook de toepassing van mindfulness in het dagelijks leven, terwijl we lopen, eten, drinken, spreken etc.

Ook het omgaan met heftige pijnlijke gevoelens komt in het boek uitvoerig aan de orde in 'Relatie- en gemeenschapsoefeningen'. Kenmerkend voor de mindfulness volgens Thich Nhat Hanh is het accent dat hij legt op het eerst contact maken met positieve gevoelens voordat je aandacht richt op de problematische emoties.

Als je een moeilijke periode in je leven doormaakt, moet je eerst je gevoelens van geluk opkrikken voor je aan problemen kunt werken.
De volgende meditatie kan je helpen:
Ik adem in en ben me bewust van het gevoel van vreugde in mezelf
Ik adem uit en glimlach naar het gevoel van vreugde in mezelf.
Ik adem in en ben me bewust van het gevoel van geluk in mezelf
Ik adem uit en glimlach naar het gevoel van geluk in mezelf.
Ik adem in en ben me bewust van het pijnlijke gevoel van in mezelf
Ik adem uit en laat de spanning in dat pijnlijke gevoel in mij los.


Mindfulness: voor een gelukkiger leven, maakt waar wat de titel belooft. Het is een boek met heel veel praktische oefeningen die je kunt doen in allerlei dagelijkse activiteiten. Het consequent toepassen van de vele aanwijzingen van de auteur zal er beslist aan bijdragen dat je bewuster en gelukkiger leeft. Bovendien is het boek een verademing vergeleken met veel boeken die er in de afgelopen jaren over mindfulness zijn verschenen. Een online boekwinkel kan op dit moment al 184 titels leveren waarvan er 40 in het Nederlands zijn geschreven of vertaald. Thich Nhat Hanh's boek is een basisboek, orgineel, makkelijk leesbaar, zonder moeilijke begrippen, prietpraat en overbodige informatie.

Het boek is vooral geschikt voor mensen die in de mindfulness een weg zoeken naar ontspanning, vreugde, vrede en geluk. Het sluit vooral goed aan bij de mindfulness based stressreduction (MBSR).



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen