zondag 16 oktober 2011

Boekbespreking: Mindful Opvoeden

Door: Els Kuneman.

Als alleenstaande moeder van Joshua (6 jaar) en Gwendolyn (9 jaar), is opvoeden soms hard werken. Het boek Mindful opvoeden van Virginie Vandaele & Bruno Tang gaf mij een aantal praktische inzichten, tips en soms ook bevestiging en steun en mildheid in relatie tot mijzelf als ouder, en mijn kinderen.

Ik wil anders opvoeden dan mijn ouders waar ik heb geleerd dat emoties, kwetsbaar zijn, niet behoren te worden getoond of gedeeld. Beter was om deze weg te redeneren of te verdringen en dus op te kroppen. Het toelaten (zijn) van emoties heb ik dus moeten leren, en dat kost me soms nog moeite.

Dat breng ik over op mijn kinderen, mijn onvermogen wordt hun onvermogen. Door mindfulness toe te passen bij mezelf leer ik mijn emoties te laten zijn. Maar hoe doe ik dat bij mijn kinderen, op kind niveau.

Door als mamma bewust aanwezig zijn in de opvoeding: nieuwsgierig, open en niet oordelend, zonder verwachtingen de kinderen tegemoet treden. Daarbij helpen je kind contact te laten maken met zichzelf en te stimuleren een respectvolle relatie met de ander en de wereld aan te gaan. Door als ouder de juiste balans te vinden tussen grenzen en wederzijds respect leer je jouw kind, zelfstandig en autonoom door het leven te gaan. Voordoen is nadoen.

Dit boek geeft daar heel praktische tips en aanwijzingen voor. Sommige voor de hand liggend, bij anderen is het een AHA-erlebnis . Emoties “gewoon” benoemen is er zo één of kijk naar de behoefte achter het (lastige) gedrag bij het kind. Wat mij vooral aansprak is: help kinderen weer hun lijf te voelen, zeker aangezien er in hun jonge leven al veel van hun hoofd wordt gevraagd. Gewoon door aanraken, massage, kietelen, cijfers of letters op hun rug tekenen, en buitenspelen: de bast van een boom voelen, met blote voeten in de modder, gras onder hun voeten...

Ook alternatieven voor straffen en belonen worden aangereikt, het “gewoon” samen genieten, samen zijn... Kinderen zelf een oplossing laten zoeken bij problemen, de consequenties van gedrag te laten ervaren, het ellendige gevoel is al voldoende….

Elke hoofdstuk besluit met een aantal vragen met betrekking tot het onderwerp dat behandeld is. Dit helpt om meteen de aangeboden informatie praktisch toe te passen. Verder staan er in de hoofdstukken regelmatig zoals ik ze noem : tegeltjeswijsheden, maar dan vanuit de mindful levensstijl. Daar ben ik persoonlijk altijd al weg van, dus ik geniet van deze korte en ware wijsheden. Zij geven vaak de kern aan in wat er is behandeld en aan de orde is gesteld.

Samenvattend: ik vind dit een fijn boek, goed leesbaar en praktisch te gebruiken en toe te passen. Een goede balans tussen tips voor jezelf als persoon en in de ouderrol, met daarnaast herkenbare en bruikbare aanwijzingen en voorbeelden bij kinderen.

“ Bekijk je kind elke dag opnieuw, als was het voor de eerste keer “

Mindful opvoeden, Virginie Vandaele & Bruno Tange Het eerste boek dat de basisvaardigheden van mindfulness toespitst op het bewust opvoeden van kinderen.en groeiboek voor ouders over bewust aanwezig zijn, vrij zijn en kiezen, los van ingesleten gedragspatronen en vastgeroeste verwachtingen.

Bestel via Bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten