maandag 25 mei 2015

5 WETENSCHAPPELIJKE REDENEN VOOR MINDFULNESS OP DE WERKVLOER

Mindfulness helpt om stress te verminderen, bewijst wetenschappelijk onderzoek. Vijf redenen voor mindfulness op de werkvloer.

Mindfulness-workshops veroveren steeds meer een plek op de werkvloer. Geen gek idee, gezien de heilzame werking tegen stress. Vijf recente wetenschappelijke onderzoeken over de kracht van mindfulness op rij.
 
1. REDUCTIE VAN STRESS MET 40%
Chronische stress op werk is op weinig plekken zo continu hoog als op een Intensive Care Unit. Daar moeten tenslotte snel beslissingen worden genomen die kunnen draaien om leven of dood. De ideale plek dus, zo meenden onderzoekers van het Ohio State University's Wexner Medical Center, om te testen of mindfulness een positief effect op stress kan hebben.

Uit het onderzoek, deze week gepubliceerd, bleek dat de stress van de medewerkers dankzij de mindfulness-trainingen na acht dagen al was gedaald met veertig procent. ‘Mensen die voortdurend aan chronische stress worden blootgesteld zijn vaak nerveus, geprikkeld, hebben moeite met slapen, wisselingen in hun eetlust, problemen met hun hartslag en hoge bloeddruk,’ zegt hoofdonderzoeker Anne-Marie Duchemin. ‘Helemaal kan werkgerelateerde stress niet worden geëlimineerd, maar, zo blijkt, we kunnen de effecten wel reduceren.’

2. EVEN GOED TEGEN DEPRESSIVITEIT ALS PILLEN
Een onderzoek dat vorige maand werd gepubliceerd bekeek hoe effectief mindfulness is vergeleken bij het nemen van antidepressiva tegen depressiviteit. Willem Kuyken, hoogleraar klinische psychologie, verbonden aan Oxford University, leidde het onderzoek. Het is de grootste studie tot op heden die het nemen van pillen versus mindfulness vergelijkt en het is voor het eerst dat het effect hiervan over twee jaar wordt bekeken.

Het onderzoek ging uit van het idee dat mensen met een geschiedenis van depressiviteit vatbaar zijn voor negatief denken. Dat negatieve denken gaat vaak gepaard met zich zorgen maken over problemen uit het verleden en terugkeren naar ongelukkige herinneringen. En deze manier van denken verhoogt weer het risico van volledig te vervallen in totale depressiviteit. Mindfulness helpt mensen om zich meer bewust te zijn van hun gedachten en gevoelens, en leert hen om afstand te nemen en hun - negatieve – gedachten vanuit een ander perspectief te bezien.

Aan het onderzoek deden 424 patiënten mee met een geschiedenis van drie of meer depressieve periodes. Ze slikten allemaal antidepressiva. De groep werd willekeurig in tweeën gedeeld, waarbij de helft doorging met het slikken van pillen gedurende twee jaar. De andere helft kreeg een mindfulnesscursus van acht weken waarbij ze daarnaast werden geholpen om van hun medicatie af te komen.

Hoewel de mindfulnesstraining niet beter bleek te werken dan de antidepressiva, was het resultaat van terugval bij beide groepen gedurende de 2 jaar wel vrijwel gelijk: 44 procent bij de mindfulnessgroep en 47 procent bij de pillenslikkers. De mindfulnesstraining leidde overigens wel tot een significant beter resultaat bij patiënten met een verleden van fysiek geweld. In hun geval was de terugval bij het slikken van antidepressiva 59 procent versus 47 procent bij mindfulnesstraining.

3. HELPT BIJ HET STOPPEN MET ROKEN
David Creswell, assistant professor psychologie aan de Carnegie Mellon University in Pittsburgh heeft zijn beroep gemaakt van het zich verdiepen in de heilzame effecten van mindfulness. Zo ontdekte hij onder meer dat mindfulness kan helpen bij het verminderen van het verlangen naar eensigaret bij mensen die proberen te stoppen met roken. De signalen die in het brein aanzetten tot het hunkeren naar een sigaret worden namelijk tijdens de mindfulnesstrainingen in feite ‘ontkoppeld’ en weg is de zucht naar een sigaret.

4. BESCHERMT TEGEN ALLERLEI ZIEKTES
Diezelfde Creswell besloot eens te gaan bekijken waarom mindfulness nu eigenlijk precies zo’n geweldig effect heeft op onze gezondheid en hoe het onze stressniveaus naar beneden haalt. Volgens het meest recente onderzoek van Creswell en Emily Lindsay beschermt mindfulness mensen van stress op dezelfde manier als een pijnstiller onplezierige gevoelens weet te dempen. Maar in plaats van mensen te verdoven, helpt mindfulness mensen juist beter op te merken wat er met hun gebeurt en dit te accepteren. Hierdoor weten ze stress beter te voorkomen. Ze beschermen zich zo beter tegen allerlei ziekten , waaronder bijvoorbeeld mogelijke hartproblemen of hoge bloeddruk.

5. MINDER GEPIEKER
Heel wat onderzoekers hebben geprobeerd uit te zoeken hoe en waarom we ons toch zo’n zorgen maken over van alles en nog wat. Een van de meest effectieve technieken om al dat gepieker tegen te gaan blijkt mindfulness. Onderzoekers Dawn Querstret en hoogleraar Mark Cropley van de University of Surrey vergeleken 19 studies en kwamen tot de conclusie dat mindfulnesstrainingen, zowel persoonlijk gegeven als online, succesvol zijn in het terugbrengen van al die zorgen die ons teisteren en die op hun beurt weer leiden tot stress. De formule zit ‘m volgens hen in mensen aan te sporen om hun manier van denken te veranderen en zich los te maken, met behulp van mindfulnesstechnieken, van hun emotionele reactie ten aanzien van hun zorgen.


www.mt.nl/






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen