zaterdag 5 mei 2012

Vier tips voor meditatie

De meeste vormen van meditatie, en ook van aandacht, vereisen een stille omgeving. Probeer niet te multitasken: mediteren terwijl je de aandelenkoersen bekijkt werkt niet. Overweeg om een meditatiekussen of bankje aan te schaffen. En houd vooral je aandacht erbij. Hoewel meditatie vaak als ontspannend wordt ervaren, is uiterste aandacht voor het moment vereist, ongeacht wat dat moment brengt.

Vier tips:

1. Meditatie begint met een houding van meditatie. De lichamelijke houding ondersteunt de ontwikkeling van de innerlijke houding van bewustzijn die u door het mediteren cultiveert. Kies een meditatiehouding waarbij u lekker zit, stabiel maar niet stokstijf, een houding die de geest in meditatietoestand helpt brengen, maar niet in slaaptoestand.

2. Als u zit, ademt u langzaam en diep, zodat lichaam en geest ontspannen raken en alles loslaten. Bij de uitademing verwijdert uw lichaam gif en afvalstoffen. Geef lichaam en geest bij iedere uitademing de kans alles los te laten en uit te drijven waar u vanaf wilt. Bij de inademing krijgt u frisse lucht binnen en geeft u uw lichaam zijn broodnodige voedingsstof, zuurstof. Adem diep in en verfris uw hele lichaam en geest.

3. Er zijn talrijke meditatietechnieken met talrijke dingen waar u op kunt focussen. B.v. een Mantra, een geluid (muziek) of een (mentaal) beeld. De geest kan zich focussen, het lichaam wordt geholpen de spanning los te laten en u begint zich bewust te worden wie u werkelijk bent, los van de beperkende rollen die we spelen en onze normale kijk op onszelf. U moet de mantra stil voor uzelf herhalen, zo regelmatig mogelijk. Als uw denken van Om Namah Shivaya afdwaalt naar een specifieke gedachte, herinnering, een gevoel of fantasie, brengt u uw aandacht rustig terug naar uw mantra en focust u daar zo volledig mogelijk op.

4. Als u uw ogen sluit en uw volle aandacht naar binnen richt, ziet u uw geest en alles wat erdoorheen gaat. Doe een stap achteruit en kijk van een afstand naar de geest. Als u stil blijft zitten, met een ontspannen en onbeweeglijk lichaam en uw aandacht op de mantra gericht, zult u merken dat u los begint te komen van lichaam en geest en ongestoord, zonder oordeel kunt observeren wat er doorheen gaat. Het is alsof u op de oever van een rivier zit en rustig toekijkt wat er voorbijdrijft, zonder dat het u raakt of beroert, wat het ook is. Bij meditatie zit u op de oever van de rivier van het bewustzijn te kijken wat er voorbijdrijft.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen