vrijdag 4 mei 2012

Mindfulness: 3 volhoud-tips..!

Je hebt net een training mindfulness achter de rug... En dan..?

Dan blijkt dat het elke dag oefenen nog best lastig is!

Natuurlijk weet je ook wel dat oefenen noodzakelijk is wil je kunnen merken dat je anders, rustiger en blijer in het leven staat.

Maar in de hectiek van alle dag, met je overvolle agenda, schiet het er nog wel eens bij in.
Dat is jammer van al je investeringen tijdens de training!

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je minimaal 40 dagen moet oefenen willen gedragsveranderingen kans van slagen hebben. Pas dan zijn ze ingeprent in de hersenen.

Het brein kun je veranderen door training, maar je moet er dus wel iets voor doen! Het allerbelangrijkste is dat je het oefenen moet volhouden, bij herhaling….

Onderstaand 3 tips om je daarbij te ondersteunen!
  1. Noteer de tijden dat je met mindfulness bezig wilt zijn in je agenda (je maakt dus een afspraak met jezelf).
  2. Zet erbij wat je gaat oefenen -bijvoorbeeld de bodyscan, of zitmeditatie- en hoe lang (schrijf het er op zondagavond in voor de hele week).
  3. Plak op je spiegel, je stuur van de auto, je beeldscherm een post-it met een reminder erop; bijvoorbeeld tandenpoetsen met aandacht, autorijden met aandacht of 3-minuten ademruimte.
Het helpt natuurlijk als je het oefenen niet als “moeten” ziet, maar als een tijd waarin je aandacht aan jezelf geeft.

En als het een dag niet is gelukt? Dan kijk je er vriendelijk en met een glimlach naar. Herinner jezelf er dan aan dat je telkens weer opnieuw kunt beginnen…

Succes!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen