zondag 13 mei 2012

Onderzoeksresultaten Mindfulness & Eten training zijn bekend en veelbelovend

AMSTERDAM - In 2010 werd er door SeeTrue i.s.m. Universiteit Maastricht een onderzoek uitgevoerd dat in 2012 is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Appetite. Dit is de eerste Europese studie naar de effecten van een 8 weken training Mindfulness speciaal gericht op problematisch eetgedrag!

De studie toonde aan dat het volgen van de mindfulness en eten training leidde tot volgende resultaten:
  • Afname problematisch eetgedrag
  • Eten als reactie op emoties (emotie eten) en als reactie op externe eetprikkels nemen af
  • Drang naar eten neemt ook af
  • Minder obsessief denken aan voeding 
  • Minder het gevoel van verlies van controle over hun eetgedrag 
  • Minder drang ervaren wanneer ze negatieve of onprettige emoties ervaren
  • Zorgen over lichaamsgewicht en –vorm neem af
  • Minder 'zwart/wit denken'

Gepubliceerd door:
Alberts, H.J.E.M., Thewissen, R. & Raes, L. (2012). Dealing with problematic eating behaviour. The effects of a mindfulness-based intervention on eating behavior, food cravings, dichotomous thinking and body image concern. Appetite, 58, 847-851.


Nieuw onderzoek
April 2012 startte SeeTrue, i.s.m. de Universiteit Maastricht, een nieuw landelijk onderzoek naar de effecten van de Mindfulness en eten training.

Met het nieuwe onderzoek gaan we ons richten op de invloed van Mindfulness op gezondheidsgedrag zoals voeding, beweging en zelf-compassie. We hopen meer inzicht te krijgen in welke mate deze Mindfulness en eten training ook effecten laten zien op gebied van voedingsgedrag en beweging in het dagelijks leven, alsook de effecten van zelfcompassie.

Eerder onderzoek (Adams & Leary, 2007) toonde namelijk aan dat het vergroten van zelfcompassie leidt tot minder over-eten bij mensen die aan de lijn doen. In deze studie willen we daarom nagaan of de training leidt tot meer zelfcompassie.

De landelijke pilot studie in 2011 toonde aan dat de mindfulness en eten training leidde tot :
  • Meer mindful eetgedrag, 
  • Minder zorgen voor lichaamsgewicht en -vorm, 
  • Minder emotioneel eetgedrag, 
  • Eten als reactie op externe eetprikkels neemt af
  • Drang naar eten neemt ook 
  • Minder obsessief denken aan voeding 
  • Minder het gevoel van verlies van controle over hun eetgedrag 
  • Minder drang ervaren wanneer ze negatieve of onprettige emoties ervaren




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen