woensdag 29 februari 2012

Mindful eating

In dit unieke boek vertellen de auteurs hoe je de verworvenheden van mindfulness kunt toepassen op je eigen levensstijl. We willen immers allemaal gezond leven, en eten is daar een uitermate belangrijk aspect van. Mindful Eating betekent in de eerste plaats: meer aandacht voor jezelf en de manier waarop je in het leven staat.

In het eerste deel bespreken de klinisch psychologen de relatie van de mens met eten en wat het boeddhistische mindfulness en de techniek erachter precies inhoudt.

Daarna zoomen ze in op zeven soorten honger (oog-, neus-, mond-, maag-, lichaams-, gedachten- en harthonger), beschrijven ze kort wat de triggers zijn en hoe de honger gestild kan worden. Ze waarschuwen ook voor de rol van gewoonten bij het eten.

Het derde deel gaat over de motivaties om te eten, hoe mensen restrictief of automatisch eten, en hoe je kunt streven naar mindful eten, waarbij je op basis van innerlijke signalen bewust kiest voor een gezonde voeding.

Het werkboek beschrijft vervolgens een vijfwekenprogramma voor de lezer met onder meer meditatieoefeningen die het mindful eten geslaagd integreren in je leven.

Tot slot is er nog een verdiepend hoofdstuk dat bewust wil maken van wat de ecologische gevolgen zijn van je voedingskeuzes.

Heldere en vlotte informatie voor wie bewuster en gezond wil eten. Verlucht met kaders en citaten, oefeningen, meditaties; 20 gelinieerde pagina's voor eigen notities. Met bibliografie en een lijstje 'Aanraders'.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen