dinsdag 28 februari 2012

Het lotus effect

schud je ego af en ontdek je ware zelf

Geslacht, leeftijd, beroep, status, maar ook je acties, gevoelens, lichaam en gedachten: allemaal feiten die iets over jou zeggen, maar helemaal niets betekenen als het gaat om wie je werkelijk bent. Ons ego staat in de weg van wie we echt zijn en Somov laat in Het lotus effect zien hoe je laag voor laag je ego af kunt pellen om je ware identiteit te ontdekken. Net als een lotusbloem kun je leren om 'vuil en modder' van je af te laten glijden en zelf schoon en zuiver te blijven.
Recensie(s)

De lotusbloem is zo waterafstotend dat alle vuil er vanaf spoelt. Ontstaan uit de modder, blijft zij onaantastbaar zuiver. Dit boek gaat over een manier om tot je zuivere, ware zelf te komen. Het 'vuil' is de informatie die iets over je vertelt, maar niets zegt over je essentie. De auteur beschrijft systematisch en met voorbeelden en oefeningen hoe je met deze informatie kunt omgaan. Gaandeweg het boek wordt duidelijk dat wij niet zijn wat wij hebben, hoe anderen ons behandelen of hoe zij ons beoordelen.

Zelfreflectie is het begin, daarna kun je jezelf bewust ontgiften van alle niet-relevante of valse informatie. Het middelste deel van het boek gaat vooral over wat je niet bent, bijvoorbeeld: ik ben niet mijn bezit, ik ben niet mijn lichaam, ik ben niet mijn herkomst.

Conclusie: de essentie van jezelf (wat je wel bent) is wellicht alleen voor jezelf te begrijpen en nauwelijks aan een ander uit te leggen.

Helder taalgebruik, overzichtelijke opzet, maar complexe materie. Een boek dat een andere, interessante visie geeft op het onderwerp jezelf worden door je ware ik te vinden. De auteur is een Amerikaanse psycholoog. Met literatuurverwijzingen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten